The Infona portal uses cookies, i.e. strings of text saved by a browser on the user's device. The portal can access those files and use them to remember the user's data, such as their chosen settings (screen view, interface language, etc.), or their login data. By using the Infona portal the user accepts automatic saving and using this information for portal operation purposes. More information on the subject can be found in the Privacy Policy and Terms of Service. By closing this window the user confirms that they have read the information on cookie usage, and they accept the privacy policy and the way cookies are used by the portal. You can change the cookie settings in your browser.
Popularność metody werbo-tonalnej w środowisku polskich logopedów wciąż rośnie, ale okrojony dostęp do rzetelnych informacji powoduje, że jej potencjał nie jest w pełni wykorzystywany. Z tego powodu istotne było poznanie poziomu świadomości polskich logopedów oraz ich opinii na temat wykorzystania elementów metody werbo-tonalnej w terapii logopedycznej różnych zaburzeń mowy. W celu zebrania materiału...
Prezentowane badanie dotyczyło dwujęzyczności migowo-fonicznej u słyszących osób mających G/głuchych rodziców (CODA, ang. child of deaf adult). W kontakcie polskiego języka migowego (PJM) i fonicznej polszczyzny może wystąpić: przełączanie się pomiędzy językami, łączenie kodów oraz symultaniczna komunikacja. Celem analizy było określenie, czy CODA dostrzegają te zjawiska w swoim doświadczeniu językowym...
Autorka przedstawia podstawowe zagadnienia dotyczące różnych form zaburzeń realizacji fonemów dentalizowanych, które są nazywane w logopedii seplenieniem bocznym. Przyjmuje założenia związane z fundamentalnymi aspektami postępowania w przypadku dyslalii, opierając się na najnowszych wynikach badań zaburzeń realizacji fonemów o etiologii anatomicznej i/lub czynnościowej. Odnosi się do nazwy „seplenienie...
Artykuł został poświęcony analizie wybranych publikacji naukowych, ukazujących się na łamach czasopisma „Szkoła Specjalna” w latach 2009–2020. Głównym celem badań było przedstawienie ilościowego oraz jakościowego charakteru opracowań z zakresu logopedii i audiologii oferowanych nauczycielom, wychowawcom oraz pedagogom specjalnym, przy użyciu narzędzia, jakim jest wspomniane czasopismo. Materiały zostały...
Celem artykułu jest próba oceny poziomu wiedzy nauczycieli na temat zaburzeń rozwoju mowy i komunikacji dzieci i młodzieży z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. W badaniach ankietowych, przeprowadzonych w lutym 2021 roku, wzięło udział 200 nauczycieli edukacji przedszkolnej oraz szkolnej. Na podstawie analizy wyników, stwierdza się, że nauczyciele posiadają wiedzę na temat zaburzeń ze spektrum autyzmu,...
The Overall Assessment of the Speaker’s Experience of Stuttering (OaSES; yaruss & Quesal, 2006; 2016) is a comprehensive evaluation tool designed to support holistic, evidence-based diagnostic and therapeutic decision-making for children, teenagers, and adults who stutter. The OASES is based on the World Health Organization’s International Classification of Functioning, Disability, and Health...
Jakość życia jest obecnie często wymieniana przez literaturę przedmiotu jako jedno z kluczowych zagadnień w opisie problemów, z którymi zmagają się dorosłe osoby z zaawansowanym jąkaniem i które muszą być uwzględniane przez badaczy i terapeutów, zarówno w deskrypcji zaburzenia, jak i programowaniu terapii. Ocena jakości życia w wielu badaniach dokonywana jest przy pomocy ogólnych kwestionariuszy,...
Artykuł dotyczy zaburzeń spójności wypowiedzi wynikających z nieprzestrzegania obowiązujących w języku zasad konotacji przez osoby chorujące na schizofrenię. Autor dokonuje prezentacji teorii konotacji, eksplikując znaczenie tego pojęcia oraz jego profil w badaniach zaburzeń językowych w schizofrenii. W części empirycznej przedstawione zostały przykłady wypowiedzi schizofatycznych prezentujące zaburzenia...
Literatura językoznawcza wciąż nie notuje wielu badań i analiz dotyczących nabywania mowy przez dzieci nadpobudliwe. Okazuje się jednak, że proces ten przebiega nieco inaczej w odniesieniu do opisywanych przez aktualne źródła norm. Celem niniejszego artykułu jest zatem ogólne nakreślenie charakterystyki tego procesu i podkreślenie potrzeby prowadzenia dalszych, szerszych badań, których wyniki pozwolą...
Funkcje w obszarze orofacjalnym, takie jak pozycja spoczynkowa języka, połykanie w fazie ustnej oraz mówienie, mają bezpośredni związek ze stanem układu ruchowego narządu żucia. Kompleks orofacjalny jest obszarem morfologiczno-czynnościowym, gdzie struktura i funkcje wzajemnie na siebie wpływają. Badanie tych korelacji wydaje się niezbędne w kontekście dobierania odpowiednich narzędzi terapeutycznych...
Mowa jest czynnością sekundarną, ponieważ człowiek przystosował do realizacji tej czynności struktury przeznaczone pierwotnie do wykonywania innych – prymarnych – czynności. Rozwój mowy pozostaje więc w ścisłym związku z rozwojem i przebiegiem tych czynności, a motoryka narządów artykulacyjnych kształtuje się stopniowo wraz ze wzrostem i rozwojem dziecka dzięki realizacji i transformacji tych czynności...
W logopedycznej klasyfikacji zaburzeń mowy wydzielono grupę trudności, które wymagają od terapeutów-logopedów budowania w umysłach pacjentów zarówno kompetencji, jak i rozwijania sprawności percepcyjnych. Do tej grupy zalicza się m.in. pacjentów ze spektrum autyzmu oraz niepełnosprawnością intelektualną. Są to często pacjenci, którzy nie opanowują mowy. Brak mowy nie przekreśla jednak możliwości budowania...
W artykule krótko scharakteryzowano problematykę emisji i higieny głosu, zwracając uwagę na potrzebę weryfikowania stanu wiedzy i umiejętności z tego zakresu u aktorów, jednak głównym celem artykułu jest prezentacja narzędzia służącego do oceny kompetencji z zakresu emisji i higieny głosu. Narzędzie jest przeznaczone do zastosowania w logopedycznych czynnościach diagnostycznych i terapeutycznych skierowanych...
W artykule poruszony jest problem doboru ćwiczeń leksykalnych dla dzieci z uszkodzonym słuchem pod kątem ich trudności z przyswajaniem warstwy znaczeniowej słów oraz w relacji do ćwiczeń gramatycznych i ćwiczeń usprawniających komunikację językową. Punktem wyjścia jest przyjęcie założenia, że warstwa znaczeniowa słów kształtuje się właściwie i w pełni dopiero w kontekście, w jakim te słowa są używane...
W artykule zaprezentowano zagadnienia dotyczące rytmiczności w muzyce i mowie. Scharakteryzowano biologiczne i poznawcze mechanizmy leżące u podstaw przetwarzania rytmu w muzyce i mowie oraz dostępne w literaturze hipotezy i wyniki badań empirycznych wyjaśniające biologiczne i poznawcze mechanizmy rytmiczności w zachowaniach muzycznych i językowych człowieka. Wskazano też obszary oddziaływań logopedycznych,...
Set the date range to filter the displayed results. You can set a starting date, ending date or both. You can enter the dates manually or choose them from the calendar.